Vad är mindfulness meditation?

Mindfulness meditation

Ställer du dig själv frågan ”Vad är mindfulness meditation?”, eller känner du att du behöver rensa skallen eller fokusera på en enskild sak? Här går vi igenom begreppet mindfulness på svenska.

Mindfulness är ett mentalt stadie av medvetenhet. Detta kan uppnås genom att man fokuserar sitt medvetande på nuet, samtidigt som man lugnt erkänner och accepterar sina känslor, tankar och kroppsliga förnimmelser.

Mindfulness är ett ord som ligger bra i munnen. Mindfulness betyder medvetenhet på svenska. Begreppet innebär att sinnet är fullt medvetet om dels vad som händer men även vad du gör, samt medveten om det utrymme som du befinner dig i eller rör dig genom. Det kan verka simpelt, men faktum är att vi ofta ändrar kurs och styr bort från det som ligger framför oss.

Vad är mindfulness bra för?

Så vad är mindfulness meditation och vad är det bra för?

Vårt sinne svävar i väg, vi förlorar kontakten med vår kropp, och väldigt snart är vi fast i närmast tvångsmässiga tankar om någonting som just hänt eller oroar oss inför framtiden. Detta gör att vi känner oss oroliga.

Hur långt bort vi än svävar iväg, finns dock medvetenheten, vår mindfulness, där för att ta oss tillbaka till den plats vi befinner oss på och till det vi gör och känner. Det allra bästa sättet att ta reda på vad mindfulness är, är att faktiskt testa denna metod. Det är svårt att uttrycka i skrift hur du kan gå tillväga, men som tur är går det att finna mindfulness i vardagen genom övningar som finns tillgängliga i bok-, cd- och appformat. På denna sida kommer vi också beskriva några övningar du kan använda dig av för att träna mindfulness.

Vad handlar mindfulness om?

Först ska vi dock försöka sätta fingret på vad det är för något genom att definiera detta tankesätt: Mindfulness är den grundläggande mänskliga förmågan att vara helt närvarande, medveten om var vi är och vad vi gör, och inte vara överdrivet reaktiva eller bli överväldigade av det som sker runt omkring oss. Mindfulness är en egenskap som alla människor redan har, snarare än någonting vi behöver försöka trolla fram. Vi kan dock behöva träna upp vår färdighet.

För även om mindfulness är en inneboende egenskap hos oss människor, kan den förfinas med hjälp av beprövade tekniker. Detta gäller särskilt genom meditation i sittande eller stående ställning, gående eller i rörelse. Det är faktiskt till och med möjligt att ligga ner och meditera, men då man befinner sig i en liggande ställning leder det ofta till att man somnar. Vi kan också träna mindfulness i vardagen genom att ta korta pauser och finna vår medvetenhet, samt träna upp denna färdighet i samband med andra aktiviteter, såsom yoga eller idrott.

Hur funkar mindfulness?

När vi mediterar gynnas vi inte av att fixera vid meditationens fördelar, utan vi bör snarare fokusera på själva aktiviteten. Trots detta finns det fördelar med att meditera, annars skulle naturligtvis ingen göra det. När vi är medvetna, lindrar vi vår upplevda stress, ökar vår prestationsförmåga, når insikter och medvetenhet genom att observera vårt eget sinne, och ökar vår uppmärksamhet på andras välbefinnande.

Mindfulness meditation ger oss en tid i våra liv då vi kan stänga ute fördömandet och släppa loss vår naturliga nyfikenhet på sinnet. Vi kan närma oss vår upplevelse med godhet och värme mot såväl oss själva som andra.

Mindfulness meditation övning
Ta reda på hur mindfulness funkar genom att meditera

Vad går mindfulness ut på?

Nu när du vet svaret på frågan ”vad är mindfulness meditation?”, finns det vissa saker som alla bör känna till om detta fenomen i stort:

  • Mindfulness är inget obskyrt eller konstigt. Vissa hävdar att mindfulness inte är för alla, men faktum är att det är något vi alla redan gör. Vi är alla i viss utsträckning medvetna, men mindfulness kan kallas vid olika namn och anta olika skepnader.
  • Mindfulness är ingen särskild sak vi lägger oss till med. Vi har redan förmågan att vara närvarande och det kräver inte att vi förändrar oss eller lägger oss till med nya egenskaper. Vi kan dock förfina dessa inre egenskaper med hjälp av enkla metoder som är vetenskapligt bevisade att gynna både oss själva, våra nära och kära, våra vänner och grannar, våra arbetskamrater och de organisationer som vi är verksamma i.
  • Du behöver inte förändra dig. Enligt en vanlig missuppfattning är mindfulness religiöst, men så är inte fallet. Du behöver inte bli religiös eller på annat sätt förändra din livsstil för att finna medvetenhet. Lösningar som ber oss att förändra den vi är eller att bli något annat som vi inte är har gång efter annan misslyckats. Mindfulness å sin sida erkänner och utvecklar det bästa med oss som människor.

Kan vem som helst träna mindfulness?

Vem som helst kan träna mindfulness och utöva denna metod för att förfina sina medfödda mänskliga egenskaper. Man behöver inte förändra sin tro eller sina värderingar för att göra detta. Alla kan gynnas av att vara medvetna och det är enkelt att lära sig att bli just detta.

Mindfulness är så mycket mer än bara en metod, det är ett sätt att leva livet. Det ökar vår medvetenhet i allt vi gör och minskar onödig och skadlig stress. Även en gnutta mindfulness gör våra liv bättre.

Mindfulness är också baserat på vetenskap. Såväl vetenskapen som erfarenheter visar på dess positiva inverkan på vår hälsa och glädje samt på vårt arbete och våra relationer.

Det ger också upphov till innovation. Detta då vi hanterar vår världs ökade komplexitet och osäkerhet genom mindfulness, vilket kan leda till effektiva, och kostnadsbesparande lösningar på till synes svåra problem.

Mindfulness meditation börjar och slutar i vår kropp

När vi funderar på att meditera, kan vi lätt fastna på att tänka på våra tanker. Vi ska göra något åt det som sker inuti våra huvuden. Det är som om den kropp vi har bara är en obekväm säck som våra hjärnor behöver släpa runt på. I våra sinnen saknar vi dock gravitationskraften och det kan kännas som att allt flyter omkring, som om vi inte behöver gå. Vi kan helt enkelt låta oss bäras fram.

Men meditationen börjar och slutar i kroppen. Den kräver att vi tar oss tid till att vara uppmärksamma på var vi är och vad som sker, och detta börjar med en medvetenhet om vår kropp. Detta kan i sig ha en lugnande effekt, eftersom vår kropp har egna rytmer som hjälper den att slappna av om vi bara ger den möjligheten att göra detta.

Hur tränar man mindfulness?

För att inleda en session med meditation, kan du använda dig av följande mindfulnessövning som fokuserar på kroppens hållning. Du kan även använda denna övning som någonting du av annan anledning gör i någon minut, kanske för att stabilisera dig själv och hitta en stund av avslappning innan du återvänder till “verkligheten”. Om du har skador eller rörelsehinder, kan du modifiera denna mindfulnessövning utifrån dina förutsättningar.

  • Sätt dig ner. Vad du sitter på – en stol, en kudde, en parkbänk eller något annat – har mindre betydelse. Det viktiga är att du hittar en plats där du kan få en stabilitet i din sittande ställning.
  • Var uppmärksam på vad du gör med dina ben. Om du sitter på en kudde på golvet, kan du med fördel lägga benen i kors framför dig på ett bekvämt sätt. Du som redan sitter i någon slags yogaställning, behöver inte ändra din sittställning. Om du sitter på en stol kan det vara en bra idé att nudda golvet med undersidan av dina fötter.
  • Sträck på din överkropp utan att bli stel i kroppen. Ryggraden har en naturlig kurvatur. Motarbeta inte den. Låt ditt huvud och dina axlar vila bekvämt på den översta ryggkotan.
  • Placera dina överarmar parallellt med din överkropp. Låt sedan dina händer falla ner på ovansidan av dina ben. Med dina överarmar på sidorna kommer händerna att falla på rätt plats. Om de placeras för långt fram kommer du krumma ryggen. Placeras de istället för långt bak kommer du bli stel. Du spänner din kropps strängar och de ska varken spännas för hårt eller för löst.
  • Sänk hakan lite och låt din blick försiktigt falla nedåt. Du kan låta dina ögonlock sjunka lite lägre. Om du känner behovet av att stänga dem helt kan du göra detta, men det är inte nödvändigt att du har ögonen stängda när du mediterar. Du kan helt enkelt låta det som finns framför dina ögon finnas där utan att du fokuserar på det.
  • Behåll denna position under några ögonblick. Slappna av. Ställ dig sedan upp och fortsätt med din dag. Om nästa punkt på din dagordning är att utföra en mer dedikerad mindfulnessövning, kan du träna mindfulness genom att till exempel fokusera på din andning eller känslorna i kroppen. Du har lagt en bra grund för vidare övning.
  • Börja om på nytt. När du har din ställning klar, känner du din andning – eller som vissa säger “följer” den – i takt med att du andas in och ut. I vissa mindfulnessövningar fokuserar man mer på utandningen, medan inandningen bara ger dig en liten paus. Ditt fokus kommer osökt att lämna andningen och vandra iväg till andra platser. Så fort du upptäcker detta – det kan ske på mellan några sekunder och upp till en minut, eller efter flera minuter – återvänder du till att fokusera på din andning. Bry dig inte om att fördöma dig själv eller tänka på innehållet i dina tankar. Kom istället tillbaka till andningen.

Svårare än så är det faktiskt inte att utföra en mindfulnessövning. Det sägs ofta att det är en väldigt simpel metod, men det betyder inte nödvändigtvis att den är särskilt enkelt att utföra. För att nå en ökad medvetenhet genom mindfulness krävs helt enkelt att du fortsätter utföra dessa mindfulnessövningar. Resultatet kommer sedan som ett brev på posten.

Källor:

  1. Mindfulness. 1177 Vårdguiden. URL: 1177.se
  2. Mindfulness. NHS. URL: nhs.uk
  3. Meditation: Process and effects. H. Sharma. Ayu. 2015 Jul-Sep; 36(3): 233–237. URL: ncbi.nim.nih.gov

Liknande artiklar